Son Yazılar

30 Kasım 2013 Cumartesi

Photoshop HDR Dersleri - HDR Yüksek Dinamik Aralık - Photoshop'ta Görüntüleri Birleştirmek


1. ADIM (Giriş)


Bu dersi aslında, orijinal olarak, yıllar önce Photoshop CS3 için yazdım, fakat yıllar içinde Photoshop çok gelişti ve HDR alanında iyice ilerlediler ve şimdi de bu dersi Photoshop CS6 için tekrar yazıyorum. Ayrıca bu konu hakkında bir sürü yeni şey öğrendim ve bu nedenle bu yazıyı tekrar yazmaya karar verdim.



* (Photoshop'un İngilizce CS5 versiyonuna sahip olduğum için, Photoshop'taki terimlerin Türçelerini elimden geldiğince çevirmeye çalıştım. Türkçe versiyondaki isimler farklılık gösterebilir.)


HDR Nedir ve buna neden ihtiyacım var?



Bu derste HDR Fotoğrafçılığın ne olduğuna bakacağız.HDRI (High Dynamic Range Imaging - Yüksek Dinamik Aralıklı Görüntüleme) aslında 3D için kullanılırdı fakat şimdi bütün gücüyle fotoğrafçılıkta kullanılmaya başlandı. Temel olarak birden çok görüntü çekmek ve bunları 32 bitlik görüntü içinde birleştirmektir. Anlatayım:

Bir kamera bir tek fotoğraf için belirli bir ton aralığını yakalayabilme yeteneğine (biz buna dinamik aralık diyoruz, saf siyah ve saf beyaz arasında tutulabilen detay aralığı) sahiptir. Tipik olarak, biz kamerayı belirli bir elemana göre ayarlarız. Sahnenin en önemli kısmı için çekimimizi ölçeriz. Örneğin, aşağıdaki dağ fotoğraflarına bir bakalım. En soldaki detayları ortalama bir pozlamaya göre gösteren tipik bir pozlama. Çok parlak olursa gökteki detaylar kayboluyor. Ve çok karanlık olduğunda da yerdeki ve dağın yamaçlarındaki detaylar kayboluyor. Siz bir geziye gittiğinizde gözünüz bütün detayları görebilir çünkü insan gözü bir tek fotoğrafın ya da filmin kaydedebildiğinden çok daha yüksek bir ton aralığını görebilir.


Çözüm ise birden çok fotoğraf çekmektir. Önce normal bir pozlama (sol), sonra aşırı parlak bölgeleri çıkarmak için az pozlanmış bir fotoğraf (sağ) ve detayları ortaya çıkarmak için aşırı pozlanmış bir fotoğraf (orta). Son olarak, bu fotoğrafları gölgedeki detayları ve parlak kısımları ortaya çıkarabilecek bir şekilde daha geniş bir aralıkta bir fotoğraf haline getirelim.

Bu yazıda, bütün bu işlemleri en az kafa karıştıracak şekilde size göstereceğim.


HDR fotoğraf çekim ipuçları



Öncelikle, görüntümüzü yakalamamız gerekir. Teknik olarak, HDR fotoğraf çekebilmek için en az 2 fotoğrafa ihtiyacınız vardır. Ancak ben genelde 3 çekim ile iyi sonuçlar alıyorum. Aşırı pozlamayı ve az pozlamayı 2 durak değiştirerek yapıyorum. Bu aralığın büyük bir aralık olduğunu biliyorum fakat şehir fotoğraflarını çekmek istediğimde özellikle, bu sayede gayet iyi sonuçlar alıyorum. İnsanları çekecekseniz, 2 durak değil, tek durak değişiklikler yapabilirsiniz.

Bazen 3 pozdan daha fazlasını yakalamanız gerekebilir. Bu, çekiminizde ne kadar kontrast olduğuna bağlıdır. Örneğin, yukarıdaki dağ fotoğrafında, güneşli bir günde bir dizi fotoğraf çektim. Bu sahnedeki bütün detayları yakalayabilmek için 2 durak aralıklı 7 çekime ihtiyacım oldu. Böyle bir kontrastın olmadığı zamanlarda, örneğin sisli bir günde, bu kadar çekime ihtiyacınız olmayabilir. Fakat yine de, HDR fotoğrafçılık için 3 çekimin yeterli olduğunu söyleyebilirim. Kamerayı +2 pozlamaya Auto Exposure Bracket için ayarlarım. Sadece perde hızının değiştiğinden emin olun. Eğer diyafram değeri de değişirse, alan derinliğinde değişiklikler olacak bu da istenmeyen bulanıklıklara yol açabilecektir. Eğer imkanınız varsa bir üçayak kullanın, yoksa çekimleriniz arasında farklılıklar olmaması için bir yere yaslanın.

Not: Gerçek HDR için çoğu insanın birçok kez tekrar ettiği gibi tek bir raw görüntü kullanmamalısınız. Camera Raw ya da Lightroom gibi programlar yardımıyla gölgelerdeki detayları çıkarmak ya da aşırı parlak noktaları düzeltmek gereksizdir. Ayrıca halk arasında dolaşan bir söz vardır: Tek Fotoğrafla HDR. Bu, Sözde HDR olarak bilinir. Tek bir SDR (Standart Dynamic Range - Standart Dinamik Aralık) ile HDR (High Dynamic Range - Yüksek Dinamik Aralık) alamazsınız. Tek bir fotoğrafa tone-mapping* uygulayabilirsiniz ancak bunu HDR ile karıştırmamalısınız.




1. Adım - HDR Photoshop Dersleri


Üç çekim ile başlayın. bir normal pozlama, ikincisi az pozlanmış ve üçüncüsü çok pozlanmış. Ben bu durumlarda 2 duraklık değerler kullanırım.


Ben birçok şehir manzarası çektiğim için iki duraklık çekimlerle etkili sonuçlara ulaşabiliyorum, çünkü genellikle binaların cephelerini ve posterleri çekiyorum ve bu bir sorun olmuyor bu sayede. Eğer yuvarlak ve eğimli düzeyleri iyi bir DSLR ile çekiyorsanız üst düzey görüntü alabilmek ve tonları etkili bir şekilde yakalayabilmek için 11 farklı pozlama yapabilirsiniz.

Ben kameramı 2 duraklık kademeye ayarlarım (bracketing). Sonra, çekim için modu ayarlarım. Deklanşöre bastığım anda artık üç tane fotoğraf çekilecektir. Mümkün olan en geniş aralığı yakalayabilmek için raw formatında çekiyorum. Kameranızda raw desteği olmasa bile HDR görüntü oluşturabilirsiniz fakat JPEG formatının sadece 8 bitlik bir dosya olduğunu hatırlayın.

Diyafram Öncelikli ya da Manuel Modda çekim yaptığınızdan emin olun. Diyaframı değil, pozlama süresini kademelendireceğimizi belirtmek istiyorum. Eğer diyafram değerini değiştirirseniz alan derinliği de değişecek ve bu nedenle görüntünüzde bulanıklık meydan gelecektir. Ayrıca, hareket eden nesnelerden kaçınmanız gerekir çünkü pozlamalarınızın birleştirilmesi sırasında bu hareket eden nesneler bir hayalet etkisi bırakacaktır. Eğer yukarıdaki görüntüye tekrar bakarsanız, soldaki görüntüde daha fazla detay olduğunu göreceksiniz. Ancak, dağlık alandaki gölgelik kısımda detay kaybı var ve gökyüzü aşırı parlak. İkinci fotoğrafta dağlık alandaki gölgeler aydınlanmış olsa da gökyüzü aşırı parlak duruma düşmüş. Üçüncü fotoğrafta ise gökyüzü artık kendi rengini bulmuş görünüyor.



2. Adım


32 bitlik görüntüleri tek fotoğraf altında birleştirme zamanı.

File(Dosya) - Automate (Otomatikleştir) Merge to HDR (Pro HDR Birleştirme)  yolunu takip edin. Burada görüntüleri ya da klasörü seçin. Birleştireceğiniz fotoğrafları seçin. Photoshop CS3 ve yukarısı için Auto Align seçeneğini seçin. (üçayak kullanmamış olsanız bile Photoshop görüntüleri sizin için hizalar).


3. Adım


Görüntüleriniz artık tek bir fotoğrafta birleşmiş durumda. Alt kısımdaki film şeridi üzerinde istediğiniz fotoğrafı kapatabilir ya da açabilirsiniz. Bazı uzun pozlama durumlarında, bulanıklıklar sebebiyle bir fotoğrafı kullanmak istemeyebilirsiniz. Eğer hayaletlenme varsa, yukarı kısımdaki remove ghosts (hayaletleri kaldır) seçeneğini işaretleyebilirsiniz.


4. Adım


Birleştirilen görüntü artık kayabilen bir 32 bit görüntü. 32 bit modunu seçin. Tonların Beyaz Noktası boyunca kaydırılabildiğini göreceksiniz. Not: bu sürükleme işlemi görüntüyü değiştirmez, monitörünüz 32 bitlik bir görüntüyü tek seferde gösterebilecek yeterlikte değildir.



5. Adım


İsterseniz şimdi tone-mapping yapabilirsiniz fakat ben 32 bit negatif kaydetmeyi seviyorum. Fotoğrafları 32 bit görüntü içinde birleştirmek için OK'a (tamam) tıklayınız. Şimdi, dosyayı kaydetmek için iyi bir zaman. Psd ya da tif uzantılarından biriyle kaydedin.

6. Adım


Fotoğrafları kullanabilmek için 16 ya da 8 bite dönüştürmek gerekir. Bunları dönüştürerek fotoğraf yorumlaması adını verdiğim şekle sokuyoruz. Bu ismi verme sebebim fotoğrafa bakabileceğimiz sınırsız yol olması. 32 bitlik bir görüntüde devasa bir dinamik aralığımız vardı ancak dönüşümden sonra bu ortadan kalkacak. Her zaman, önce 32 bite çevirin, sonra 16 ya da 8 bite dönüştürerek çalışın. 32 bitlik görüntünün üzerine yazmaktan kaçının, bu bizim ana dosyamız ve üzerinde zamanla tekrar tekrar çalışacağız.

Image (Görüntü) - Mode (Mod) seçeneklerinden 16 ya da 8 bit seçeneğini seçiyoruz. Şimdi eğlenceli seçeneklerle oynama zamanı. Şimdi tone-mapping kısmına geldik. Tüm yaratıcılığımızı göstereceğimiz yer burasıdır.

(Eğer dönüştürme yapmadan ayarlamalar yapmak istiyorsanız View (Görünüm) - 32 Bit Preview (32 Bit Önizleme) seçeneklerini açınız. Photoshop'un birçok özelliğini Image (Görüntü) - Adjustements (Ayarlar) sekmesi altında bulabilirsiniz.)

Bir HDR Tonlama kutusu göreceksiniz. (CS5 öncesi sürümlerde HDR Conversion - HDR Dönüşüm). Exposure (Pozlama) ve Gamma seçenekleri varsayılan değerlerdedir. Burada uygulamanız gereken en iyi yol nedir? Önce gammayı ayarlayın ve sonra da exposure (pozlama) değerini girin. Eğer kontrastın fazla olduğu bir görüntü istiyorsanız gamma değerini düşürün. Daha az kontrast için gammayı yükseltin. Son olarak, istediğiniz parlaklığı elde etmek için pozlamayı değiştirin.Eğer daha fazla ayarlama yapmak istiyorsanız okumaya devam edin. Eğer bu kadarı yeterliyse OK (tamam) tuşuna basın ve dönüştürme işlemini tamamlayın.



7. Adım


Metodu Local Adaption (Yerel Uyum Sağlama) olarak değiştirin (burada 4 yöntem var ancak sadece 2 tanesi kullanıcıların girişi içindir).

Local Adaptions (Yerel Uyum Sağlama) sekmesinde bazı gelişmiş ayarlamaları yapabilirsiniz. Eğrilerin (Curves) kullanımı da diğer seçenekler gibi isteğe bağlıdır. Normal bir fotoğrafla çalışıyormuş gibi davranın ve histogramdaki değişikliklerden korkmayın. Çünkü çok yüksek bir dinamik aralıkla çalışıyorsunuz. Görüntüdeki detayları ortaya koymayı unutmayın aksi halde görüntü yapay gözükecektir.

Edge Glow (Kenar Parlaklıkları)


Eğer eğriler (curves) ile mutlu olduysanız, radius (yarıçap) ve strength (güç) değerlerini değiştirin. Bunu yaparken, fotoğrafınızda hareler oluşmadığına emin olun. (Kötü dönüştürülmüş HDR görüntülerde kontrast alanlarında haleler oluşmaktadır.) Radius değeri etkinin ne kadar olacağını kontrol eden bir mask blur (bulanıklık) etkisi verecektir.

Tone and Detail (Ton ve Detay)


Gamma: kontrastın olacağı yerin kotrolüdür. Aşırı kullanımı ya yıkanmış etkisi ya da harika etki bırakabilir.
Exposure (Pozlama): Genel parlaklığı kontrol eder.
Detail: Görüntünüzü keskinleştirir ya da yumuşatır.

Advanced (İleri)


Shadow (Gölge): Fotoğraftaki karanlık bölgedeki ayrıntıları ortaya çıkarır.
Highlight (Vurgu): Fotoğrafın parlak alanlarındaki detayları kurtarır.
Vibrance (Titreşim): Fotoğrafınızdaki renkli alanları, doygunluklarını (saturation) değiştirmeden dah renkli hale getirir (akıllıca).
Saturation (Doygunluk): Renk miktarını azaltır ya da artırır. Renklerin doygunluğu ile oynarken dikkatli olun. (Kurallar her zaman kırılabilir elbette)

Görüntünüzden memnun kalırsanız, OK (tamam) butonunu tıklayın.


8. Adım


Burada, 3 fotoğraftan birleştirilmiş bir HDR fotoğraf bulunmakta. Photoshop, gerçekçi HDR oluşturma konusunda son derece başarılı.



9. Adım



Eğer daha fazla sonuç istiyorsanız, kullanabileceğiniz eklentiler mevcuttur. Benim favori programlarımdan birisi de Photomatix Pro'dur. Photomatix Pro ile sadece tone mapping uygulayarak harika sonuçlar alabilirsiniz. Photomatix'in tone mapping eklentisi fotoğraflarınızdaki detayları harika bir şekilde ortaya çıkarabilir. Bu öğretide olduğu gibi fotoğraflar birleştirilir. Sonra, tone mapping uygulaması için Filter > Photomatix sekmesini seçiniz. Dönüştürün (Convert) ve kaydedin (save).

10. Adım


Bu, Photomatix programı yardımıyla birleştirilen bir fotoğrafı gösteriyor.



Umarım bu dersten memnun kalmışsınızdır.

© Colin Smith

Yorum Gönder

Makalemizle ilgili düşüncelerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Yorum yapmak için kayıt olmanız gerekmemektedir.

 
Copyright © 2010 - 2021 Profesyonel Fotoğrafçılık . Tasarım: OddThemes - Yayımcı: Gooyaabi Templates - Kullanım Koşulları
DMCA.com Protection Status